Sunday, October 25, 2015

landskap rumah



Hai...

Semalam semangat tengok husband malam
malam tanam pokok bunga, so inilah hasilnya, saya tolong letal batu ja...hehe..

Monday, October 19, 2015

Pertanyaan Umar

dialog umar

mama mama lepas hantar umar pergi rumah aunty..mama g mana? 
mama jawab : mama buat kerja sekolah dan p library,

pastu mama amik umar p g.aulad.mama p mana? mama balik buat kerja sekolah dan library...

pastu mama amik umar kat g.aulad pastu hantar umar p rumah aunty...mama p mana?


mama : mama p school...nak belajar 

umar.. Urmm tapi nape macam tu? 

Tak faham soalan dia..nape dia tanya mcm tu...jd jawab semula ..sebab mama kena belajar rajin rajin...aduhai anak..apakah makudnya tersiratnya...mama kenapa mama tak jaga umar dan adik? hati ibu ini mulai rasa sedih....Cuma hati dikuat kembali, sebab yakin Allah jaga anak anak mama..terasa mama ini serba kurang...tak macam mak mak kita dahulu..jaga kita, makan cukup,masak sedap,rumah bersih, tp kepuasan adalah anak disisi walau tiada gaji.lumayan. Usia kecil anak disi dengan baik,  Ya Allah bantu Aku untuk baiki peranan ku sebagai ibu terbaik untuk anak abak ku.

Tuesday, August 18, 2015

Anak gembira di kampung

Aliff yang comel semakin pandai mengungkap kata katavyang jelas, seperti umar katne, dalam, mama work,abah work,atuk, acik, umar bek (buat)  Ya Allah comel! ciptaan  mu ...Syukur ....... dan Umar kelihatan amat gembira sepanjang di kampung, keletahnya pot pet potpet, sentiasa mencuit hati dan menggeramkan kadangkala, ramah dan mesra kdgkala ada sifat notty pada chaq dan acik. Atuk pula bertegas dalam kelembutan kerana umar perlu ada orang yang dia takut. Dia suka mengusik, dan membelai kucing. Anak anak seronok meneroka alam, bermain taman, menemani mama, acik keluar,  dan juga naik notty nye umar mengganggu atuk hahhaha, dengan soalan, lompatan dan nak makan!! betapa perasaan gembira dan 'selamat' itu memberi impak yang ketara, wajah kegembiraan kanak kanak yang aku kecapi dahulu terpapar jelas diwajah mereka, tiada perasaan cuak bangun tidor kerana perlu berada di taska, tiada perasaan memberontak kerana rutin masa ke daycare ke sekolah, kemudian daycare semula, rutin yang sama dan makanan yang dimakan adalah makanan yang dibeli lebihbdari dimasak atas waktu terbatas, berada dengan ibu hanya di kala pagi yg sebentar cuma setelah terjaga tidur...mereka mencipta memori ditempat asing yang memaksa perasaan mereka menerima persekitaran itu, aku sedih...rutin sebagai anak.bandar, anak ibu bapa bekerja, dalm kemewahan ada kekurangan, dalam kesempitan mewah asih sayang itulah pada pemerhatianku namun, dengn peluang yang ada pada masa sekarang, rutin sebagai anak kampung harus dimanfaat secara syukur pada setiap detik kerana Allah memberi rezeki ini.Jangan mengeloh dengan perjalanan hidup syukur dan ambil peluang yang ada, ini tintaku...

Duhai anakku hayatilah memori ini yang bakal tersimpan kemas dalam ingatan kalian, syukurlah, mama sentiasa akan cuba mencipta memori memori indah pada kalian, dengan doa memohon bantuan Allah,Bulan hadapan mama memulakan pelajaran, perjuangan ilmu, semoga kalian memberi semangat kepada mama, sekiranya kurang jagaan mama pada kalian mama akan berusaha untuk menempatkan kalian di kampung sementara mama menyiapkan tugasan...biarlah pelajaran  beryuran mahal terbuang seketika apalah nilainya sangat jika dibandingkan dengan kasih sayang yg dicurah dari atuk dan.chaq,paklang ammi dan achik serta saudara kampung yang acap kali gembira dan dtg berziarah sekiranya mendengar kedatangan kalian, mereka sentiasa menerima kalian dengan penuh ramah dan hati ikhlas kepada kalian.Syukurlah anak anak mama yang hebat, kalian punyai silaturahim yang mungkin anak anak lain tidak dapat mengecapinya.. Mama amat gembira dan mama sedang mengumpul kekuatan mama untuk menempuh perjuangan ilmu ini...memperhalusi .dengan itqan.  Alhamdulillah Alhamdulillah Alhamdulillah....Keluarga adalah kekuatan mama. abah kalian penyokong mama,Ibu bapa, adik beradik adalah kekuatan dan antibodi vitamin mama, kunjungan kerap akan mengikat ukhuwah semoga keluarga ku.sentiasa dalam lindungan Allah . Amin....air mataku bergenang tanda syukur.

Saturday, August 1, 2015

Roses in the house

4 roses for hari Raya !

Saturday, July 11, 2015

Akhlak dua kehidupan

Kehidupan..
jika dahulu, kita hanya perlu menjaga hubungan sesama manusia dari segi percakapan dan tingkahlaku, untuk menzahirkan budi pekerti yang baik, dan menjalinkan hubungan yang baik dan dihormati.Kini semua ini harus dijaga dengan lebih lagi, kita ada dua kehidupan iaitu realiti dan alam maya, ianya lebih berat dari dahulu,

Tips saya ketika di alam maya untuk menjaga, pandangan, dan telinga, serta hubungan antara manusia, groupkan sahabat anda yang penuh dengan kata kata ilmu, ianya seperti dialam realiti, sekiranya kita mahu menjadi lebih baik kita disarankan bersahabat dengan mereka yang mampu memimpin kita.  Begitu juga di fb, status fb adalah cerminan akhlak, boleh bersahabat dengan sesiapa sahaja, namun dengan adanya kategori ini, dibulan mulia ini, pandangan mata kita terselamat dari melihat perkara yang tidak sepatutnya, dan mendengar berita atau ilmu yang baik sahaja..mengapa? kerana mereka yg berilmu hanya akan memaparkan atau berkongsi perkara atau ilmu yang memberi kemaslahatan bersama,

Monday, June 22, 2015

WISHLIST 2016 DAH OKT PUN.

Hi 2016, what have you get from me?
okay lets revise the whichlist ON 2015
1. DONE MY MASTER
2.I USE MY KNOWLEDGE TO HELP ME DOING MY JOB NOW
3. Improve english presentation and writing - NOT SATISFY
4. social networking - IN PROGRESS
5. driving-ok....NOW I GAIN MORE CONFIDENCE
6.met.neighbors...YA MANY TIMES..
7.met oldfriends! - NOT YET, STILL FIND THE DATE
8. bring mom doctor,  STILL NOT MUST BRING HER THIS  SEPTEMBER..
9. family holiday..-PLAN FOR TERENGGANU, THIS DISEMBER
10.My sibling become independent..- FUN!
11. Umar go kindergarten. I wish I can send him martial art- DONE english class.- WITH MAMA/ABAH ..agama class -DONE...solat class.-DONE..
13. This year must have plan where to posting next year - DONE AND I FEEL SICK...how kids go school who fetch.- STILL FIND THE TRANSPORT..
14. plan to stay overseas..in future maybe 3 year onwards  PLAN TAK JADI...HUSBAND NAK SAMBUNG LOCAL .husband continue phd and I continue WORKING!!!!!!!!
15' buat kek warna warni dan kuih raya - RAYA 2017  LAH PULAK
16. naik.pangkat ker hahah amin- ASP ALREADY BUT I FEEL BURDEN,,,TAU
17..Master.graduation. wait me 2016 - HARAP DIPANJANGKAN UMUR,,,,,KU,,,,AMIN
18. I ADD HERE- REGISTER MOM TABUNG HAJI.......INSYAA ALLAH



2015 and wishlist

Hi 2015, what have you get from me?
okay lets revise the whichlist
1. study in puncak perdana-done and now in semesters 2. Hoping good results
2. I want along my study I gain something value in me.
3. Improve english presentation and writing
4. social networking
5. driving-ok this challenges still I not satisfy with myself yet....
6.met.neighbors...ooh only met them online..haih.....poor me
7.met oldfriends!
8. bring mom doctor, she refusing..saddd....
9. family holiday..ya..many...jb,pd,k.kangsar,nilai,kajang haha..sg buloh.ikea.perlus,kedah...ipoh, alhamdulillah
10.My sibling become independent...seronok
11. Umar go kindergarten. I wish I can send him martial art, english class...agama class...solat class...
13. This year must have plan where to posting next year...how kids go school who fetch...
14. plan to stay overseas..in future maybe 3 year onwards.husband continue phd and I continue master housewife...gain experiences
15' buat kek warna warni dan kuih raya
16. naik.pangkat ker hahah amin
17..Master.graduation. wait me 2016

Sunday, May 31, 2015

Taman Rama Rama

Happy and fun weekend, at taman rama rama kuala lumpur.This weekend I choose outdoor activities, feel the humid air, sweaty,touch the butterfly,run,and its fun!!

Sunday, May 24, 2015

Masa

mengurus.masa bukanlah mudah ...untuk menyiapkan setiap.tugasan dalam.senarai, namun aku terilham.dengan kata kata ini, ...menyiapkan tugasan tiada kepuasan tetapi menghargai saat yang ada itu lebih baik.Setiap hari, dari jam 0800 sehinggalah jam 1100 masa diperuntukan menyediakan sarapan, melayan mereka bermain,mandi bercerita, menonton tv, jam 1200 sehingga 1.00 tengahari berehat mengemas apa yang perlu, selepas menghantar umar ke.sekolah genius aulad bermula jam 2.00 hingga 4.00 ptg itulah masa untuk menyiapkan tugasan. 2jam sememangnya tidak mencukupi untuk menyiapkan tugasan kerana perlu membuat kajian, bahan yang perlu dan sememangnya seringkali aku menghantar assignment lewat dari masanya. Aku cuba sedaya upaya ku. Namun aku terus memujuk hati supaya kefahaman itu lebih utama dari mengejar dateline. Jangan ikut contoh ini, aku sememangnya akan cuba sehabis baik, untuk.menghantar tepat pada masanya tetapi itulah kadang berjaya kadang tidak.Sebab itulah hidup ini sangat penting perancangan, perancangan masa. Aku akan memastikan anak dihantar seawal jam 0900 pagi sekiranya aku.perlu menyiap tugasan penting, atau perbincangan kumpulan, pengorbanan masa bersama anak.dan rutin penting mengemas, menyusun melipat baju terpaksa ditangguh sementara waktu.Tangguhan ini, memberi kesan dihujung.mingu.. hurm namun itulah hakikat ibu belajar, emosi perlu kuat dan tabah, pernah aku menangis berkali kali keliru dan merasa sedih tidak dapat mengurus masa dengan baik.....bukan tidak mahu tetapi badan yang letih kadangkala membuatkan perancangan tergendala, lepas menangis aku bertekad kembali untuk menyusun.masa dengan lebih baik.Pengalaman hari ini adalah pengetahuan untuk hari esok. Pernah juga terguris hati ini bila ada insan berkata kalau dah diberi peluang belajar tu belajar lah jangan lah masuk campur urusan rumah tangga....terngiang ngiang katakata insan itu...serius...sebagai ibu, itu tanggungjawab utamaku, apa gunanya belajar tetapi anak terabai..walau apa pun orang berfikir, aku yakin sbg ibu sememangnya kemana sahaja kita pergi kita tetap.membawa urusan rumah tangga sbg yang utama..ya fitrah seorang ibu mungkin. Tanggungjawab sebagai ibu akan aku galas dengan baik.Anak.anak mahu perhatianku..belajar pula adalah perananku sebagai hamba Allah yang mahu keberkatan ilmu...
berbekal niat belajar kerana Allah, Aku yakin.pengorbanan masa ku bersama anak ada manfaat.di masa hadapan.Allah.akan sentiasa melindungi anak anak kecil ku Insyaa Allah . Amin

luahan.hati mama

Anak, andai diberi peluang aku ingin setiap saat bersama kalian, mendengar cerita, bergurau, bermain, bila tiba waktu malam pula kita baca buku cerita sebelum.tidor, bersama sama, saat membuka mata , kita meneruskan hidup dengan penuh tawa dan dimana saja kita berada aku ada bersama kalian untuk melindungi, memandikan,nenyuap makan dan membuai kalian hingga nyenyak tidor, Saat ini aku cuba bermimpi untuk punya masa seperti itu, iya...seperti mana aku bersama ibuku, disebuah rumah kecil. Air mata mengalir panas di pipi, melihat kalian nyenyak tidor, esok seperti biasa kalian di taska menghabiskan masa kecil bermain mencipta kenangan sama sekali berbeza dizaman kecil ku....betapa kejamnya masa terasa...perasaan bersalah menghiris perasaan seorang ibu, tanggungjawab lain perlu digalas...hanya syukur dibibir, memikirkan keselamatan kalian lebih diutamkan, kehidupan kalian seterusnya tidak dapat ku bayangkan...kalian akan terus bersama rakan rakan mencipta kenangan yang mana bonda mereka turut merasai apa yang kurasai.... luahan hati wanita isteri ibu pelajar pekerja

Tuesday, May 12, 2015

reading umar

Dah masuk read easy green, and today 13 mei 2015, page14.

Wednesday, May 6, 2015

Good books to do Research Method

This books really help me understand research method in social sciences....seriously im not really get fast understanding as im not in social sciences before. This fields really open my eyes, and broad.my thinking...

Saturday, May 2, 2015

Thursday, April 16, 2015

Rindu


Salam dinihari,

setelah agak lama menyepi dari menulis, ilham itu datang menerpa setelah kenangan bertandang dihati, siti merindui rakan kumpulan kerja siti yang banyak membantu siti sepanjang 7 tahun bersama, sembang tawa kami tersemat dihati ini, subhanallah alhamdulillah, syukur pada Allah yang memberi kasih sayang antara silaturahim kami. Perpisahan siti adalah ujian sejauh mana pertalian kami, tanpa siti duga,siti merindui mereka, disaat siti menulis  ini kenangan terus berputar.

Melihat kembali rakam video yang ada, siti dapat lihat wajah mereka berlinang air mata, terharu datang menerpa, sungguh siti tidak lansung mengalirkan air mata, kerana siti tidak mahu mereka bersedih, kerana siti mahu mereka tidak merasai perpisahan itu.

kumpulan kerja siti hanyalah bilangan yang kecil, jauh dari staff yang lain, tidak berjumpa dengan staff yang lain kerana shiff adalah rutin di situ, 24 jam berjaga, membuatkan siti terfikir mahu menjadikan ruang pejabat adalah ruang rumah mereka. Alhamdulillah, kelihatan sepanjang bersama, pejabat itu terasa seperti rumah.Hubungan antara mereka dek adik beradik, susah senang tawa nangis bersama, sakit seorang, seorang lagi akan terasa, dek kerana jadual yang saling memerlukan.

Banyak siti belajar disitu, dari kesedihan, terasa dibuang, rupanya Allah temukan siti dengan mereka yang banyak mengajar siti.

Syukur,

kenangan membentuk siapa kita pada hari ini,


sekian nukilan dinihari

Sunday, March 15, 2015

kitchen deco

Last weekend we went to kenduri at Mama murni house and stop at Festivel city for.mahrib prayers.When Husband spent time with the kids at Kids place,I rush to kaison to buy some deco for my kithen. Hehe...If this is real cherry tree ...wah cant imagine....how. ..frequent my kids will pluck the cherry ..haha...

Tuesday, February 24, 2015

Sem 2

My journey will begin, hoping i.can do welll.....and excellent

Read

reading....at 5yo.....long journey to go....hope i manage to teach Umar dan adik

Wednesday, February 18, 2015

Sunday, February 15, 2015

Family Vacation 2015

We brought Tokcha to Jeram

Tuesday, January 27, 2015

Curl #minihandsocks tim jual :-)

Assalamualaikum :-)

WhatsApp 0182337456
Minihandsocks Rm8 tak termasuk postage :-)

Tuesday, January 20, 2015

Home sweet Home

Assalamualaikum...Friends and sahabah..

Its been quite a long time tim not posting new story about our house.

Ya, almost 7 months we moved here, alhamdulillah, i'm going to adapt with the environment and the facilities provided here.

So this is the latest picture of our sweet living room. Simple and slowly being decorated  ..yeah absolutely its depends on money.

Simple and.decide to put more vibrant colour Carpet. The.mirror, Clock,Painting...still in the.list :-)

Taken this picture after Subuh..Occay let recite Alquran...Bye bye.

Saturday, January 10, 2015

kecantikan

kecantikan, misi lepas exam,

so dah  3 hari pakai ephyra dan Nour ain.

so wait till 30 days .......for the results....

ayam masak lada

Hurm siap akhirnya ayam masak lada ni, tp jagung stim takde, sebab silap beli. Ok semoga tugas memasak semakin pulih.

Menu kakak pula ikan goreng dan sayur, hurm best jugak. Tq kak sebab bg semangat masak semula :-)

Bila kakak dan achik send gambar masakan mereka, tiba tiba semangat datang sikit sikit.

oklah jom makan

Menu anak pula sup ayam telur, sebab menu ayam lada hitam pedas.

semoga anak anak ku suka!!!

Friday, January 9, 2015

sista

seronok dpt keluar dengan adik dan kembar. kenangan berkaraoke bersama memang tak dapat dilupakan.:-)