Masa

mengurus.masa bukanlah mudah ...untuk menyiapkan setiap.tugasan dalam.senarai, namun aku terilham.dengan kata kata ini, ...menyiapkan tugasan tiada kepuasan tetapi menghargai saat yang ada itu lebih baik.Setiap hari, dari jam 0800 sehinggalah jam 1100 masa diperuntukan menyediakan sarapan, melayan mereka bermain,mandi bercerita, menonton tv, jam 1200 sehingga 1.00 tengahari berehat mengemas apa yang perlu, selepas menghantar umar ke.sekolah genius aulad bermula jam 2.00 hingga 4.00 ptg itulah masa untuk menyiapkan tugasan. 2jam sememangnya tidak mencukupi untuk menyiapkan tugasan kerana perlu membuat kajian, bahan yang perlu dan sememangnya seringkali aku menghantar assignment lewat dari masanya. Aku cuba sedaya upaya ku. Namun aku terus memujuk hati supaya kefahaman itu lebih utama dari mengejar dateline. Jangan ikut contoh ini, aku sememangnya akan cuba sehabis baik, untuk.menghantar tepat pada masanya tetapi itulah kadang berjaya kadang tidak.Sebab itulah hidup ini sangat penting perancangan, perancangan masa. Aku akan memastikan anak dihantar seawal jam 0900 pagi sekiranya aku.perlu menyiap tugasan penting, atau perbincangan kumpulan, pengorbanan masa bersama anak.dan rutin penting mengemas, menyusun melipat baju terpaksa ditangguh sementara waktu.Tangguhan ini, memberi kesan dihujung.mingu.. hurm namun itulah hakikat ibu belajar, emosi perlu kuat dan tabah, pernah aku menangis berkali kali keliru dan merasa sedih tidak dapat mengurus masa dengan baik.....bukan tidak mahu tetapi badan yang letih kadangkala membuatkan perancangan tergendala, lepas menangis aku bertekad kembali untuk menyusun.masa dengan lebih baik.Pengalaman hari ini adalah pengetahuan untuk hari esok. Pernah juga terguris hati ini bila ada insan berkata kalau dah diberi peluang belajar tu belajar lah jangan lah masuk campur urusan rumah tangga....terngiang ngiang katakata insan itu...serius...sebagai ibu, itu tanggungjawab utamaku, apa gunanya belajar tetapi anak terabai..walau apa pun orang berfikir, aku yakin sbg ibu sememangnya kemana sahaja kita pergi kita tetap.membawa urusan rumah tangga sbg yang utama..ya fitrah seorang ibu mungkin. Tanggungjawab sebagai ibu akan aku galas dengan baik.Anak.anak mahu perhatianku..belajar pula adalah perananku sebagai hamba Allah yang mahu keberkatan ilmu...
berbekal niat belajar kerana Allah, Aku yakin.pengorbanan masa ku bersama anak ada manfaat.di masa hadapan.Allah.akan sentiasa melindungi anak anak kecil ku Insyaa Allah . Amin

Comments

Popular posts from this blog

burnout

English..i am sad! really! but not give up!

Time Management