Gigihnya Engkau ...insan bernama Norma

Melihat gerak langkah mu, aku sedih, engkau gigih datang melawat anak anakmu....kudrat mu semakin lemah,kedut tangan mu dan genggaman semakin lemah...aku bimbang..melihatnya..
kerna aku tahu....hatinya sudah retak berderai....aku menyelami bait kata emak....ayat disusun satu persatu..mengingatkan bahawa dia akan mati suatu hari nanti....aku kaget, aku tidak mahu mendengarnya....kalau boleh...aku pohon ya Allah...Engkau panjanglah umur ibuku ini ya Allah....
sinar wajah tua emak terpancar keikhlasannya yang mahukan terbaik untuk anak anaknya....

Namun...di sudut yang jauh...aku dapat rasakan....kesedihan yang mendalam didalam hati emak...

Emak kata...emak rasa.bergetar badan tak dapat.tidor.memikirkan masa hadapan adik adik ku

Emak juga kata....emak terlalu sedih dengan berita ini dan kejutan perbuatan anak lelaki kepadanya...

Maaf.seorang ibu sememangnya pasti kepada anaknya...aku tau...tetapi...aku sedih...aku renung mak...aku kuncup dahi emak selepas solat.....hari ini....

Dalam.hatiku berkata...

Mak....

Ujian ini kita hadapi bersama mak...janganlah mak menanggung seorang....kami semua ada mak...kami semua doakan hati emak menjadi sentiasa gembira.....dan tenang...

Duhai kedukaan ...pergilah engkau...
Dari hidup emakku....sedari kecil...engkau menghantui hidupnya....

Duhai kegembiraan balutlah hati emakku...agar sisa tuanya dihabiskan dengan tenang....

Duhai adiku...yang aku sayangi...

Setiap keputusan berpaksilah kepada istikarahmu...

Setiap keputusan....lihatlah jernih wajah emak

Setiap keputusan....lakukanlah dengan hormat kepada  emakmu

setiap keputusan ....lakukanlah demi pengorbanan emakmu...

kerna ...

keputusan seorang  emak..tidak pernah silap ....kerna hatinya ikhlas..kerna engkau anaknya...walau ajal sanggup dia pertaruhkan....

sebagai anak.....kepada Norma bt.Johari...marilah kita sujud kembali kepada Allah...mencari jawapan dalam istikarah....mencari jawapan dalam solat tahajud....mencari jawapan...solat hajat...mencari jawapan dalam kalam Allah..Al QuranulKarim

dan doalah kekuatan  diberikan kepada emak....bapak dan keluarga kita..agar emak kita terus kuat....terus sihat.....dan dapat bersama  dengan kita meneruskan kudratnya berbakti  demi keluarganya......

Comments

Popular posts from this blog

burnout

English..i am sad! really! but not give up!

English essay